fbpx

Der findes uendelig mange myter om sundhed og ernæring, ikke mindst indenfor plantekost og vegansk ernæring.

 

Kikker vi dog ud mod andre lande, så ser vi hurtigt, at Danmark stadig er håbløst bagud med at få ryddet op i disse myter.

 

I dette indlæg vil vi derfor præsentere dig for andre landes udtalelser og holdning om vegansk kost. Vi linker direkte til de enkelte institutioner og i flere af linksene vil du finde selve den forskning der ligger til grund for deres konklusioner.

 

Når der står ‘vegetarkost’ i teksten, så menes der 100% plantebaseret kost. 

 

Academy of Nutrition and Dietetics

  • er verdens største forening for diætister og andre uddannede indenfor ernæring. De skriver i deres rapport om vegansk kost at:

“Det er Akademiets holdning, at hensigtsmæssigt planlagte vegetariske, herunder veganske, kostvaner er sunde, ernæringsmæssigt passende og kan give sundhedsmæssige fordele til forebyggelse og behandling af visse sygdomme. Disse kostvaner er egnede til alle stadier af livscyklusen, herunder graviditet, amning, barndom, ungdomsår, voksne, ældre og for atleter.”

Norges Sundhedsmyndigheder

  • ​Lægger vægt på, at ligegyldig hvilken kostretning du vælger, så bør du sætte dig ind i hvordan du får opfyldt dit næringsbehov. 

“Vegetarkost er forbundet med lavere risiko for blant annet overvekt, hjerte- og karsykdommer, diabetes og kreft. En balansert og variert vegetarkost egner seg for folk i alle livsfaser, inkludert under svangerskap, ved amming, i spedbarnsperioden, for barn og unge og for idrettsutøvere.

Om et kosthold er sunt eller ikke, avhenger av matvarene vi velger, hvordan disse kombineres og hvor mye vi spiser av dem. Uavhengig av hva slags kosthold vi velger, er det en fordel å kunne litt om ernæring og hvordan vi på en god måte kan sette sammen et balansert og variert kosthold.”

The Heart and Stroke Foundation of Canada:

“Vegetariske kostformer kan give alle de næringsstoffer man har behov for og endda give sundhedsmæssige fordele.”

Harvard Medical School:

“Traditionel forskning i vegetariske kostformer har fokuseret mest på eventuelle mangler i næring, men nu er pendulet vendt og studier bekræfter de sundhedsmæssige fordele ved at spise planter frem for kød. I dag er plantebaseret kost ikke bare godkendt som ernæringsmæssigt opfyldt, men også som en måde at reducere mange kroniske sygdomme.”

British Dietetic Association:

“Gode vegetariske kostformer kan være ernæringsrigtige og sunde. De er forbundet med en lavere risiko for hjertekarsygdomme, højt blodtryk, type 2 diabetes, overvægt, nogle kræftformer og lavere kolesterol niveauer….. Kostformen er passende for alle stadier i livscyklussen.”

Dietitians of Canada:

“En sund vegansk kostform kan møde alle dine ernæringsmæssige behov, på et hvilket som helst tidspunkt i livet, herunder også under graviditet, amning og alderdom.”

The British National Health Service:

“Med en forståelse af hvad der er en sund kostform, kan en balanceret vegansk kostform give dig alt det din krop har behov for.”

The British Nutrition Foundation:

“En velafbalanceret vegetarisk eller vegansk kostform kan være være ernæringsmæssig tilstrækkelig.
Studier viser at veganske børn vokser og udvikler sig normalt.”

 

The Dietitians Association of Australia:

“Med god planlægning kan den veganske kostform møde alle ens ernæringsmæssige behov, der er dog et par ekstra ting at overveje.” (B12 hele året og d-vitamin i vinterhalvåret)

 

The United States Department of Agriculture:

Konkluderer at så længe man får sit kaloriebehov opfyldt med varieret mad, så opfylder kosten ens behov, men man skal lige have fokus på blandt andet B12.

 

The National Health and Medical Research Council:

“Vegetariske kostformer er passende for individder i alle livets stadier. Dem der følger den veganske diæt kan møde alle sine behov for ernæring, bare spis nok og varieret igennem hele dagen.”

 

The Mayo Clinic:

“En god vegetarisk kostform kan møde alle ens ernæringsmæssige behov i alle aldre, inklusiv børn, teenagere, gravide og ammende kvinder.”

 

De svenske myndigheder:

  • De svenske myndigheder guider deres borgere til de fødevarer der indeholder den næring man ellers ville få i animalske fødevarer og viser at det faktisk er ret simpelt.

“Vill man ge sitt barn helt vegetarisk mat krävs goda kunskaper om mat och näringsämnen och lite extra planering. Men om den vegetariska kosten är väl sammansatt, innehåller berikade produkter eller vissa tillskott och ger tillräckligt med energi kan även barn äta helt vegetarisk mat – vegansk mat.

Mat med mycket grönsaker, rotfrukter, baljväxter och fullkorn är bra både för hälsan och miljön. Om barn lär sig tycka om sådan mat i unga år ökar chansen att de ska fortsätta med de vanorna även senare i livet.”

 

En sund kost ifølge WHO. Mælk og kød er udelukkende nævnt under det man skal undgå eller i det mindste skære ned på.

Ny udtalelse fra Harvard: 

“Science has shown us over and over again that the more meat we eat, the higher our risk of diabetes, heart disease, and strokes. Conversely, the more fruits and vegetables we eat, the lower our risk for these diseases, and the lower our body mass index.”

“Should we all become vegetarian or vegan?
Not necessarily. One can be 100% perfectly vegetarian or vegan and still have an unhealthy diet. Many foods that aren’t made with animals are still unhealthy. Think candy, soda, and pasta, and baked goods made with refined flour. Sugar-sweetened beverages and refined grains are also toxic to the body and associated with significant health risks.
A better approach is a plant-based diet. This means consuming mostly fruits and vegetables, including beans and legumes, nuts and seeds, and whole grains. A plant-based diet is well associated with a lower risk of diabetes, high blood pressure, heart disease, stroke, and death from any cause.”

Og her er en fuld rapport fra Journal of Geriatric Cardiology, om hvordan man i sundhedsvæsenet bør hjælpe patienterne med at implementere en plantebaseret diæt, for at kunne forebygge, mindske symptomer og i bedste fald helbrede hjerte-kar-sygdomme.

 

Når der i kostrådene og udtalelserne skrives, at kosten skal være vel-planlagt for at møde vores behov for ernæring, så gælder det alle slags kostformer. Der er masser af ikke-veganere der går rundt med mangler og som udvikler sygdomme på baggrund af deres kost. Også folk der ellers tror de spiser godt varieret og sundt.

 

Der bør ikke længere være en diskussion om, om plantekost er godt eller skidt for mennesker med alt den forskning der ligger bag disse store institutioners konklusioner.

 

Lige gyldigt hvilken kostform du vælger, så sæt dig ind i om du får den næring du skal have og om du spiser på en måde, som bedst muligt beskytter dig fra livsstilssygdomme. Sygdomme som koster vores samfund rigtig mange penge i omkostninger hvert år og koster i kvaliteten af den enkelte borgers liv.

 

Vi vil varmt anbefale at læse mere om forskningen i plantekost på følgende sider:

 

Klinisk diætist Maria Felding og de bøger hun har skrevet om kost. Du kan også finde en spædbørnspjece til veganske forældre:

Forside

 

Sygeplejerske Stig Ladefoged, som har specialiseret sig i plantekost:

Blog

 

Ingen af disse har et direkte samarbejde med Veganerpartiet.

Leave a Reply