Folkesundhed

 

“Mere grønt og mindre kød”. Sådan lyder de officielle kostråd verden over.

Her præsenteres du for andre landes kostråd om den 100% plantebaserede kost og du finder relevante grundige rapporter om kosten inkl. kilder.

Academy of Nutrition and Dietics er verdens største forening for diætister og andre uddannede indenfor ernæring.

“Det er Akademiets holdning, at hensigtsmæssigt planlagte vegetariske, herunder veganske, kostvaner er sunde, ernæringsmæssigt passende og kan give sundhedsmæssige fordele til forebyggelse og behandling af visse sygdomme. Disse kostvaner er egnede til alle stadier af livscyklusen, herunder graviditet, amning, barndom, ungdomsår, voksne, ældre og for atleter.”

Norges sundhedsmyndigheder:

“Vegetarkost er forbundet med lavere risiko for blant annet overvekt, hjerte- og karsykdommer, diabetes og kreft. En balansert og variert vegetarkost egner seg for folk i alle livsfaser, inkludert under svangerskap, ved amming, i spedbarnsperioden, for barn og unge og for idrettsutøvere.

Om et kosthold er sunt eller ikke, avhenger av matvarene vi velger, hvordan disse kombineres og hvor mye vi spiser av dem. Uavhengig av hva slags kosthold vi velger, er det en fordel å kunne litt om ernæring og hvordan vi på en god måte kan sette sammen et balansert og variert kosthold.”

De svenske myndigheder:

“Vill man ge sitt barn helt vegetarisk mat krävs goda kunskaper om mat och näringsämnen och lite extra planering. Men om den vegetariska kosten är väl sammansatt, innehåller berikade produkter eller vissa tillskott och ger tillräckligt med energi kan även barn äta helt vegetarisk mat – vegansk mat.

Mat med mycket grönsaker, rotfrukter, baljväxter och fullkorn är bra både för hälsan och miljön. Om barn lär sig tycka om sådan mat i unga år ökar chansen att de ska fortsätta med de vanorna även senare i livet.”

– De svenske myndigheder guider deres borgere, til de fødevarer der indeholder den næring, man ellers ville få i kød og viser, at det er ret simpelt.

WHO

WHO’s guideline til en sund diæt:

Animalske produkter og det fedt som de indeholder, er udelukkende nævnt under det man skal undgå eller i det mindste holde på et minimum.

Og det gælder både børn og voksne.

BDA

British Dietic Association:

“Gode vegetariske kostformer kan være ernæringsrigtige og sunde. De er forbundet med en lavere risiko for hjertekarsygdomme, højt blodtryk, type 2 diabetes, overvægt, nogle kræftformer og lavere kolesterol niveauer….. Kostformen er passende for alle stadier i livscyklussen.”

The British National Health Service:

“Med en forståelse af hvad der er en sund kostform, kan en balanceret vegansk kostform give dig alt det din krop har behov for.”

Dietitians of Canada:

“En sund vegansk kostform kan møde alle dine ernæringsmæssige behov, på et hvilket som helst tidspunkt i livet, herunder også under graviditet, amning og alderdom.”

The Dietitians Association of Australia:

“Med god planlægning kan den veganske kostform møde alle ens ernæringsmæssige behov, der er dog et par ekstra ting at overveje. (B12 hele året og d-vitamin i vinterhalvåret).”

Udtalelse fra Harvard:

“Forskning har vist os igen og igen, at jo mere kød vi spiser, jo højere er vores risiko for diabetes, hjertesygdom og slagtilfælde. Omvendt, jo mere frugt og grønsager vi spiser, jo lavere er vores risiko for disse sygdomme og desto lavere er vores BMI.”

”Skal vi alle blive vegetarer eller veganere?
Ikke nødvendigvis. Man kan være 100% perfekt vegetar eller veganer og stadig have en usund kost. Mange fødevarer der ikke fremstilles af dyr, er stadig usunde. Tænk slik, sodavand og bagværk lavet med raffineret mel. Sukker og raffinerede korn er også forbundet med betydelige sundhedsmæssige risici.
En bedre tilgang er en plantebaseret diæt. Dette betyder, at man for det meste spiser frugt og grøntsager, herunder bønner og bælgfrugter, nødder og frø og fuldkorn. En plantebaseret diæt er positivt forbundet med en lavere risiko for diabetes, forhøjet blodtryk, hjertesygdom, slagtilfælde og død af enhver årsag.”

JGC

Journal of Geriatric Cardiology

Her er en fuld rapport med udførlig kildeliste, om hvordan man i sundhedsvæsenet bør hjælpe patienterne med at implementere en plantebaseret diæt, for at kunne forebygge, mindske symptomer og i bedste fald helbrede hjerte-kar-sygdomme.

At spare penge i sundhedssystemet, rapport 1:

Link til Sciencedirect – tryk her!

Artikel om rapporten:

https://vegetarisk.dk/vegetarisk-besparelser-for-samfundsoekonomi/

At spare penge i sundhedssystemet, rapport 2:

Link til rapporten – tryk her!

Artikel om denne rapport:

Jyllandsposten

At spare penge i sundhedssystemet, rapport 3:

Link til rapporten – tryk her!

Artikel om rapporten:

https://www.weforum.org/agenda/2019/01/eating-less-beef-will-and-more-beans-will-cut-global-deaths